MON – KAMIZA w czasach samurajów był to znak klanu, noszony zarówno na bojowych proporcach jak i elementach ubioru, wskazujący określoną przynależność rodową danej osoby czy grupy osób (nosił go pan, jego sługa a także dzieci i kobiety). Obecnie rolą Mon jest wskazanie przynależności ćwiczącego do określonej szkoły sztuk walki i noszony jest na ubiorze treningowym – keikogi.

Kamiza (z jap. miejsce ducha) fizycznie jest czymś w rodzaju proporca, flagi wyznacza centralne miejsce dojo, jest graficznym znakiem szkoły, któremu towarzyszą lub nie kanji (chińskie ideogramy), zawierające pewne credo – idee szkoły. Zawieszenie Kamizy pełni rolę dyscyplinującą, wprowadza pewną „atmosferę” nie chodzi tu o znaczenie religijne lecz podkreślenie naszej solidarności z innymi członkami szkoły przypominając jednocześnie o obranych celach i wartościach płynących z sztuk walk. Nazwą tą określa się także miejsce gdzie najczęściej znajdować się powinien takowy symbol. Miejsce to znajduje się najdalej od wejścia do sali ćwiczeń.

SYMBOLIKA ELEMENTÓW KAMIZY

KSZTAŁT GODŁA

Kształt emblematu szkoły CHI RYU jest niezwykle ważny, przypomina trójkąt, który jest figurą o solidnej, stabilnej podstawie. Tylko ktoś kto ma solidne podstawy może osiągnąć mistrzostwo. Kształt wyznacza też sposób nauczania od ogółu – „rysunku” techniki w kierunku wierzchołka – szczegółów, detali będących fundamentem doskonałej techniki. Trzy wierzchołki to: Tao, Chi, Kihon ale także wskazanie na: Kihon – ćw. podstawowe, Kata/Kaho – ćw. kombinacji oraz Kumite – realną walkę.

KOLOR

Biały – czystość (także intencji) w tradycji kolor uroczysty.

Czerwony – symbolizuje szlachetność (także wyższe cele osób trenujących). Kolor o dużym ładunku energii.

TEKST

F. – federacja
Geido – sztuka
Tao – istotny element Taoizmu – filozofii chińskiej o dwoistości natury (korelacji Yin i Yang)
Chi – energia wewnętrzna, siła
Kihon – ćwiczenia

WACHLARZ

Atrybut samuraja. Wskazuje na tradycyjny charakter szkoły wyrażający się w etykiecie i formie nauczanych technik.

KANJI (znaki) JU JUTSU

Określają zakres studiów szkoły Chi Ryu – techniki o charakterze obronnym z akcentem na wtórną reakcję obronną (technika jest wykonywana dopiero po ataku przeciwnika).

ZNAK TAO

Koło z wpisaną krzywą oddzielającą dwa kolory. W polu każdej z części jest punkt z kolorem przeciwstawnym. Całość symbolizuje wg filozofii i medycyny chińskiej ciągłe zmiany i brak stałości (także rozwój). Odbywa się to za sprawą przeciwstawnych elementów, którymi są Yin – żeński, miękki, pasywny i Yang – męski, twardy, aktywny będących w ciągłym ruchu. Ich przeciwstawność i płynne przechodzenie jednego w drugi jest podstawą wszelkiej egzystencji. Każda z sił zawiera pierwiastek przeciwnej dlatego nic nie jest do końca Yin i Yang stąd w białym polu jest czerwony punkt i odwrotnie w czerwonym biały. Podstawą zdrowia i równowagi jest równe ich rozłożenie – harmonia. Obecność trzech znaków Tao symbolizuje parę ćwiczących pod okiem swojego nauczyciela (znak górny) a fakt, że znaki są ze sobą powiązane okręgiem wskazuje na to, że każdy z elementów wpływa na pozostałe, chodzi o jakość i charakter przekazu wiadomości przez nauczyciela i podejście do treningu przez uczniów, jedno jest wynikiem drugiego i odwrotnie.

Na poziomie technicznym świadomość istnienia i korelacji Yin i Yang jest podstawą wyzwolenia CHI – energii, pozwalającej bez nadmiernego wysiłku wykonać idealną technikę. Podstawą szkoły Chi Ryu jest trening w którym staramy się uchwycić ten moment w celu kontroli całej akcji obronnej dążąc do „mistrzostwa” w technice.